Författare: Rasmus (Sida 1 av 7)

Test – pubertet och reproduktion

Hej,

Nästa delmoment i NO:n är snart över och för att checka av våra kunskaper kommer vi ha ett litet test. För att plugga på inför testet:

  • Gå in på länken Ungdomsmottagningen klicka på ”Kroppen” och läs på om;
    – Reproduktion; befruktning, ägglossning, mens, spermier – var och hur detta sker.
    – Pubertet tjejer och killar; likheter och skillnader. Vad de olika delarna har för funktion.
  • Läs igenom frågorna och svaren i din anteckningsbok.
  • Lyssna på boken Utkik – Biologi 4-6 på inläsningstjänst.

Veckobrev 6E 15

Det har funkat bra på lektionerna och alla har jobbat på bra. Dock har alla varit stressade inför NP

och då blev några elever lite okoncentrerade. Alla elever har tyckt lektionerna varit lite roligare

eftersom vi i några ämnen har bytt område, som t.ex. i no:n där vi nu jobbar med biologi.

Vi har haft sexualkunskap i NO

Vi har haft nationella prov i matte.

Vecka 16

Läxor

Vi har So läxa tills Fredag. Vi har också en No läxa, man måste bli klar den här

veckan. Alla har språk läxa (mer om det i språk kategorin).😎😁♥👻🎸🎷

Schema

Måndag: börjar 8:30 och slutar 14:55 BONUS 15:00 – 16:00

Tisdag: börjar 8:30 och slutar 15:05 BONUS 15:00 – 16:00

Onsdag: börjar 8:05 och slutar 14:45 BONUS 15:00 – 15:30 Öppet hus 16:30 – 19:00

Torsdag: börjar 8:00 och slutar 14:50 BONUS 15:00 – 16:00

Fredag: börjar 8:20 och slutar 14:55 INGEN BONUS

Matsedel

MÅNDAG : Chili con carne med basmatiris och gräddfil

TISDAG : Ugnsbakad torsk med currysås, brytbönor och couscous

ONSDAG : Grekisk pastasallad med kyckling och tzatziki

TORSDAG : Pannkakor med gaffelns sylt samt ärtsoppa med eller utan fläsk

FREDAG : Krämig korvstroganoff med ris

Instruktion inlämningsuppgift magneter och motorer

Instruktion inlämningsuppgift motor

Veckobrev 6E 12

Det har fungerat bra denna vecka trotts att vi har behövt ha våra saker i klassrummen på grund av vattenläckan eftersom dom ska renovera korridoren. Eleverna har jobbat på bra.

Vi har haft so prov på torsdagen och i no har vi börjat bygga motorer.

Vi har haft hemkunskap och lagat råraka. På idrotten har vi haft pulsträning och på matten har vi arbetat med procent.  På bilden har vi haft genomgång i keramik lera. Flera hade språkläxor och i svenskan skriver vi om författare. I engelskan har Kristin kommit tillbaka och vi har gjort ett gammalt nationelltprov.

Vecka 13

  • Schemabryt onsdag 28/3 då vi ska vara med rafadderklass i 8:an 
  • sklov  torsdag,  vi är lediga på fredagen 
  • Spkläxa till torsdag  

 Info om läxor: vi har ej några xor förutom våra språkläxor som alla har olika beroende på vilket spk man har. 

Schema

MåndagVi rjakl. 08:30 och sluter kl. 14:55 (Bonus) 

TisdagVrjar kl. 08:30 och slutakl. 15:05 (Bonus) 

Onsdag. Vhar schema bryt vi börjar  

Torsdag. Vbörjakl08:00 och slutar kl14:50 (bonus) 

FredagVrjakl08:20 och slutakl. 14:50 (bonus)  

®😁😂😃😋😐😏 

 

Matematik v.11-12

Under vecka 11 och 12 arbetar vi med olika sätt att uttrycka del av hel och del av antal i bl.a. procent, bråktal och decimaltal.

Vi har börjat med kapitel 2 och gjort vissa uppgifter mellan sidorna 58-73.

Kan du omvandla till procent?

0,37 = ___ %

En femtedel = ___ %

Åtta femtiondelar = ___ %

1,07 = ___ %

Till vårdnadshavare för elever åk 1, 5 och 6 Mälarhöjdens skola

 Hej!

 Som ni vet drabbades vi av en svår vattenläcka under förra veckan. Då tog vi till en del akuta åtgärder och just nu pågår undersökningar om skadornas omfattning. Olyckligtvis är skadorna ganska stora och allvarliga i korridorerna men klassrummen verkar ha klarat sig utan skador tack vare byggnadens konstruktion.  

 Vi kommer att få tydligare besked i slutet av veckan om vad som ska göras men i korridorerna för åk 1 och 6 väntar mycket arbete och störningarna kommer att vara påtagliga även för årskurs 5. Vi hoppas kunna skapa förutsättningar för att bedriva undervisningen i de ordinarie lokalerna men det blir en utmaning och under perioder kommer det sannolikt inte att vara möjligt då det är för mycket ljud och arbete i korridorerna.

Då det mest intensiva arbetet pågår i korridorerna kommer vi att behöva evakuera klasser, i första hand internt i skolans befintliga lokaler, i andra hand till paviljonger om sådana finns att tillgå och i tredje hand externt till lokaler som ägs av SISAB. I nuläget kan vi inte ge några exakta svar men ni ska vara införstådda med att vi inte avser evakuera några klasser längre än nödvändigt och i första hand internt på skolan. Kan vi bedriva en säker och acceptabelt störningsfri undervisning i befintliga klassrum så kommer vi att göra det.

Vi kommer att informera er löpande och nästa information läggs ut på fredag denna vecka.

 Vänliga hälsningar

Micael Pettersson, rektor
Utbildningsförvaltningen, Mälarhöjdens skola

www.stockholm.se

Prova på programmering

Under det här passet ska du få testa på att programmera.

Vi ska be datorn att rita enkel grafik genom att ge den några instruktioner. Datorn kommer inte kunna gissa sig till vad du menar när du skriver kod utan du måste alltid ”stava” rätt för att den ska förstå.

Kom igång här: http://koda.nu/labbet/

Följ en av guiderna nedan eller titta på videon och följ instruktionerna i den.

// Guide 1: Koordinater och cirklar
//
// Dags att komma igång med programmering för första gången!
// Nedan ser du en rad kod. Detta är det minsta exemplet
// man kan tänka sig.

circle(200, 150, 70, "red");

// Vi anropar en funktion som heter circle som äter fyra
// argument. Mellan varje argument ska man skriva ett kommatecken.
//
// De två första argumenten bestämmen positionen, det tredje argumentet
// bestämmer storleken (radien på cirkeln), och det fjärde argumentet
// bestämmer färgen. Observera att vi skriver färgen på engelska och med
// dubbelfnuttar " innan och efter.
//
// Positionen bestäms av en X-koordinat och en Y-koordinat. X-koordinaten
// bestämmer hur många pixlar från skärmens vänsterkant som cirkeln ska ligga,
// och Y-koordinaten bestämmer hur långt från skärmens övre kant som cirkeln
// ska ligga. 
//
// I exemplet ovan fick cirkeln ligga 200 pixlar från vänsterkanten och
// 150 pixlar från övre kanten.
// UPPGIFT:
//
// Ändra lite på positionen för cirkeln, och ändra storleken och färgen.
// Pröva att skapa några fler cirklar och rita en smiley.

// Guide 2: Enkel grafik.
//
// Nu ska vi se hur man kan rita cirklar, 
// rektanglar, trianglar, ringar och streck!

// En rektangel behöver fem argument:
// 1. X-koordinat för det övre vänstra hörnet
// 2. Y-koordinat för det övre vänstra hörnet
// 3. Bredd
// 4. Höjd
// 5. Färg

rectangle(10, 20, 400, 250, "blue");

// ------------------------------------
// En cirkel behöver fyra argument:
// 1. X-koordinat för cirkelns mittpunkt
// 2. Y-koordinat för cirkelns mittpunkt
// 3. Radie
// 4. Färg

circle(200, 150, 70, "red");

// ------------------------------------
// En triangel behöver sju argument:
// 1. X-koordinat för det första hörnet
// 2. Y-koordinat för det första hörnet
// 3,4,5 och 6. X- och Y-koordinater för 
// det andra och tredje hörnet
// 7. Färg

triangle(100, 20, 180, 100, 60, 80, "green");

// ------------------------------------
// En ring behöver fem argument:
// 1. X-koordinat för ringens mittpunkt
// 2. Y-koordinat för ringens mittpunkt
// 3. Radie
// 4. Kantens tjocklek
// 5. Färg

ring(400, 200, 100, 10, "gray");

// ------------------------------------
// En linje behöver sex argument:
// 1. X-koordinat för linjens start
// 2. Y-koordinat för linjens start
// 3. X-koordinat för linjens slut
// 4. Y-koordinat för linjens slut
// 5. Linjens tjocklek
// 6. Färg

line(100, 350, 450, 100, 10, "pink");

// ------------------------------------
// UPPGIFT:
//
// Rita ett hus!

Testa mitt spel

Veckobrev 6E v.10

Dennvecka har gått väldigt bra trotts vattenläckan i 6:ans korridorgrund aomständigheterna har vi inte kunnat  arbeta som vanligt utan vi har improviserat 😉  

I måndags var det en helt vanlig dag men i tisdags  bledet en vattenläcka i korridoren så vi fick ha lektioner i hemkunskapssalarna oci cafétMen på torsdagen så kunde vi gå tillbaka till klassrummen. Det var allt 🙂 

Hej alla föräldrar!

Jag heter Elin Selak och går sista terminen på lärarutbildningen för årskurserna 4-6. Som en del i min utbildning har jag under några veckors tid följt min handledare Rasmus Wersäll i hans arbete som lärare i matematik, de naturorienterande ämnena och teknik. Min praktikperiod pågår till och med den 16:e mars.

Under måndagen den 19:e februari höll jag en lektion i matematik om mönster. Mönstret vi använde som utgångspunkt för uppgiften bestod av ”mynt” som blev fler och fler till antalet utifrån ett bestämt uttryck. Under lektionen arbetade era barn i par och fick sedan redovisa sina resonemang och uträkningar för resten av klassen. Jag vill verkligen uttrycka hur värdefullt det var för mig som lärarstudent att få ta del av de tankar som framkom under lektionen! Lektionen om mönster har nu också följts upp av ytterligare en lektion om metoder för beskrivning och förutsägelse av denna typ av mönster. Fråga gärna era barn mer om lektionerna om ni är nyfikna på innehållet.

Med vänliga hälsningar

Elin Selak, student vid Stockholms Universitetet

Vecka 11

Nästa vecka på tisdag är det schema bryt och vi ska prata om yrken. 

På fredagen ska vi ha NO prov och man kan öva begrepp på quizlet. 

Läxor

Nästa vecka på fredag har vi NO prov 

Till torsdag nästa vecka har vi språk läxa  

Matsedel

Måndag 

Italiensk tomatsås med svamp och örter smaksatt med parmesan. Serveras med spaghetti 

Krämig sås med zucchini och rostad vitlök 

Dagens soppa 

Tisdag 

Chorizo med vitlöksyoghurt, tomatsalsa och rostad potatis 

Färska rödbetor/rotfrukter gratinerade med chevreostkräm samt rostad potatis 

Dagens soppa 

Onsdag 

Örtbakad torsk med hollandaise och kokt potatis 

Böngryta med kronärtskocka och pesto 

Dagens soppa 

Torsdag 

Ost-och broccolisoppa med mjukt bröd, pålägg och frukt 

Dagens ljumna sallad 

Fredag 

Kycklinglårfilé i en krämig sås på grädde, chili och bacon. Serveras med basmatiris 

Risotto med dressad ruccola/persilja 

Dagens sopp

NO-prov vecka 11

Nu är det snart dags för att testa det ena delmomentet i vårt arbete med ”Magneter och motorer”. Under v.11 kommer vi att ha skriftligt prov i magnetism och elektricitet. Till hjälp har ni en quizlet att öva viktiga begrepp  Quizlet – magnetism och elektricitet samt era anteckningar från lektionerna. Tänk på att kunna redogöra för begreppen och motivera era svar. Boken som vi läst i skolan (Utkik 4-6 Fysik och kemi) finns på inläsningstjänst om man vill lyssna till texten igen.

Veckobrev 6E v.8

Hej alla barn och föräldrar! Den här veckan har eleverna jobbat väldigt bra och varit allmänt duktiga.

Vi har simmat denna fredag.

Vi har jobbat med magneter på Naturorienterande ämnen

Vi har prata om funktionsnedsättningar på svenskan.

Vi har läst om den gustavianska och Karl Johans tiden på SO.

Vi har gjort gamla hörförståelse nationella prov på engelskan.

v.8

På tisdag så ska vi ha utv. Samtal och på måndagen har vi bokcirkel.

(vi är lediga på tisdagen)

Det är sista veckan innan sportlovet, vi har även bokcirkel på torsdagen. ( ͡° ͜ʖ ͡° )

Läxor

Svenska läxa bokcirklar måndag och torsdag.

Engelska test på alla glosor vi haft till onsdag.

Språk läxa till torsdagar

Schema

Måndag: 08:30 -14:55 BONUS

SCHEMABRYTANDE

Onsdag Börjar vi 08:05 och slutar 14:45-BONUS börjar 15:00-15:30

Torsdag Börjar vi 08:30 och slutar 14:50-BONUS börjar 15:00-16:00

Fredag Börjar vi 08:20 och slutar 14:50-Ingen bonus

Matsedel

Måndag

Pasta pesto med soltorkade tomater och rostade solroskärnor

Champinjoner i gräddig tomatsås med pasta

Dagens soppa

Tisdag

Ost-och broccoligratinerad kassler med potatismos

Rotfrukter och linser i en senapssås med potatismos

Dagens soppa

Onsdag

Indisk köttgryta med en tomat-och mangosalsa samt basmatiris

Wokgrönsaker i röd currysås med tofu

Dagens soppa

Torsdag

Laxpudding med citron

Vegetarisk gratäng med majs, quorn och chili

Dagens soppa

Fredag

Skomakarlåda på fläskkarré med bacon och rödvinssås samt rostad potatis

Falafel med tzatziki

Dagens sopp

Sida 1 av 7

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén