Författare: Kristina (Sida 1 av 7)

Svenska vecka 50-51

Under vecka 49 har vi jobbat med språk och uppbyggnad i instruerande texter/recept och sedan har eleverna planerat skrivandet av ett eget recept på en hisklig häxsoppa. Nästa vecka arbetar vi vidare med det och därefter med själv- och kamratbedömning.

Bedömning av instruerande text HT 2017

Nästa vecka kommer jag att dela ut en bedömningsmatris för den spännande berättelsen, som alla ska vara klara med senast tisdag. Ett fåtal elever ska skriva klart och/eller bearbeta texten efter min respons och det gör man lättast på måndagens eller tisdagens bonustid.

I veckan har jag även återkopplat resultaten för de muntliga nationella proven i svenska.

/Kristina

 

Matte vecka 50-51

Nu är samtliga elever klara med matteprovet för samband och förändring och det är roligt att se alla goda kunskaper och förmågor inom området. Jag har återkopplat provresultatet med en sammanställning som eleverna kan ta med hem. I början av nästa vecka går vi igenom uppgifterna och sedan kan man även ta med själva provet hem.

Under veckan har vi också arbetat med Känguruproblem – lite annorlunda problemlösning – och eleverna ska sedan få redovisa sina lösningar för helklass eller i mindre grupp. Vi ska också börja titta på huvudräkningsstrategier inför kommande arbetsområde som är – de fyra räknesätten, algebra och funktioner.

/Kristina

Inför vecka 49

 Veckoplanering klass 6D
Datum: 1/12
Ordförande: Hanna

Sekreterare: William

IDROTTEN

Onsdag: Gympa salen

Fredag: Västertorpshallen

 

LÄXOR OCH PROV

Tyska: glosor,  Quizlet

 

Franska: Helena  – glosor kapitel 3

 

Spanska: Josefina – glosor sidan 7

Tony –  länder och huvudstäder i Sydamerika

 

Engelska: The Twits part 3

 

NO:  Laborationsrapport om vatten till tisdag – se läxbloggen

 

Elevråd:

Alla elever ska sitta på klassens platser i matsalen. Läraren stannar kvar tills alla är klara.

 

Övrigt:

Lämna liten julklapp för ca15 kr senast på måndag om du vill vara med på julklappsbyte. Obs: inget ätbart!

 

Kvarglömda kläder finns exp-korridoren – ligger kvar även vecka 49.

 

Söndag den 10/12kl 10-12har klassen adventsfika i Mästarbackens föreningslokal. Lämna besked om du/ni kan komma senast den 1/12 – mail till asa.jutterstom@gmail.com.

 

Matteprov samband och förändring

På fredag, den 1/12, är det dags för terminens andra matteprov och inför det så har eleverna fått en sammanfattning av innehållet som kommer att testas och repetitionsuppgifter (diagnos) som de kan arbeta med hemma eller på bonusen. I början av vecka 48 går vi igenom arbetsområdets sista moment och sedan kommer vi att repetera i skolan också.

Bifogar bedömningsmatris och sammanfattning/repetition

Lättläst bedömningsmatris proportionalitet & bråk Ht 2017

Mvh Kristina

 

Arbete med instruerande texter

Här är planeringen för det nya arbetsområdet

Arbetsområde instruerande texter ht 2017

/Kristina

Inför vecka 47

 Veckoplanering klass 6D
Datum: 17/11
Ordförande: Alva

Sekreterare: Chanelle

Vecka 47

IDROTTEN

Onsdag: Gympa salen

Fredag: Västertorpshallen

LÄXOR OCH PROV

Svenska – skriva klart den spännande berättelsen hemma eller på måndagens bonustid. Läsläxan fortsätter för dem som har någon rest eller efter överenskommelse.

Tyska: Nio frågor till tisdag.

Franska: Med Leila – hälsningsfraser till torsdag. Med Helena – kapitel 2.

Spanska: Med Josefina och Mia – hälsningsfraser. Med Tony -10 djur, substantiv och artiklar till torsdag.

Engelska: Läsa till sid 18 i The Twits + 9 glosor och svara på två frågor i häftet.

 

Kommande uppgifter

Liten mattediagnos på samband och förändring på måndag.

Muntliga nationella prov vecka 48

Elevråd: Önskevecka i maten vecka 48
Övrigt: Klassen läste 946 sidor under Hela skolan läser-lektionen och medelvärdet var 41,2 sidor per elev. 

 

Svenska efter höstlovet

Hej!

En till två lektioner efter lovet fortsätter klassen att skriva på sina spännande berättelser (vi hann inte klart veckan före lovet som planerat) och vi jobbar sedan med självbedömning, kamratrespons och bearbetning. De elever som har missat skrivlektioner eller har mycket kvar att skriva får gärna komma på bonuslektioner och arbeta vidare.

En uppgift som hör till arbetet med spännande berättelser är att göra en muntlig presentation av en spännande bok inför klassen (eller enskilt för mig). Eleverna väljer en bok och  förbereder sig skriftligt under en läslektion eller hemma. Det här arbetet ska vara klart senast första december och eleverna redovisar allteftersom de blir klara.

Många elever har arbetat toppenbra med läsläxan, men de elever som av någon anledning har missat någon veckas läxa, eller behöver fortsätta att lästräna, får arbeta vidare nu efter höstlovet – jag delar ut en (rest)läxa i veckan.

Mvh Kristina

 

Matte vecka 45-46

Hej!

Nu har vi avslutat det första arbetsområdet geometri med ett prov men alla elever är inte helt klara och de kommer att få möjlighet att fortsätta på måndag, den 6/11. På tisdag återkopplar jag resultatet till eleverna – vi tittar på korrekta svar, svårighetsgrad i uppgifterna, hur jag har bedömt och sammanställt. Eleverna får sedan en sammanställning av sitt eget resultat som de förutom själva provet kan ta med hem och visa för er föräldrar. Om någon elev inte har nått ett godkänt resultat för arbetsområdet kontaktar jag er föräldrar så att vi kan lägga upp en plan för hur vi ska arbeta vidare.

Lektion tre i vecka 45 startar vi arbetsområde 2, samband och förändring, med att titta på min planering – upplägg, innehåll och kunskapskrav och efter en repetition av det vi har arbetat med tidigare kör vi igång arbetet i nya boken 6A.

Måndag vecka 46 kommer vi att genomföra de nationella muntliga proven i matematik och under någon lektion i vecka 45 kommer jag att informera eleverna om hur det ska gå till.

Här är min planering för nya arbetsområdet:

Pedagogisk planering Samband och förändring åk 6

Det har varit jättetrevlig och bra att många elever utnyttjar bonustiden när de vill träna extra eller få stöd med något men efter höstlovet är mina bonustider något ändrade. Nu gäller måndagar 15-16, tisdagar 14:50-15:30 och onsdagar 14:40-15:20.

Mvh Kristina L

 

Matte vecka 45-46

Hej!

Nu har vi avslutat det första arbetsområdet geometri med ett prov och på måndag, den 6/11, återkopplar jag resultatet till eleverna – vi tittar på korrekta svar, svårighetsgrad i uppgifterna, hur jag har bedömt och sammanställt. Eleverna får sedan en sammanställning av sitt eget resultat som de förutom själva provet kan ta med hem och visa för er föräldrar. Om någon elev inte har nått ett godkänt resultat för arbetsområdet kontaktar jag er föräldrar så att vi kan lägga upp en plan för hur vi ska arbeta vidare.

Lektion två i vecka 45 startar vi arbetsområde 2, samband och förändring, med att titta på min planering – upplägg, innehåll och kunskapskrav och efter en repetition av det vi har arbetat med tidigare kör vi igång arbetet i nya boken 6A.

Måndag vecka 46 kommer vi att genomföra de nationella muntliga proven i matematik och under någon lektion i vecka 45 kommer Louise att informera eleverna om hur det ska gå till.

Här är min planering för nya arbetsområdet:

Pedagogisk planering Samband och förändring åk 6

Jag lämnar nu över ansvaret för mattearbetet till klassens nya mattelärare Louise men jag kommer fortfarande att vara resurs i klassen under måndagslektionen och eleverna är alltid välkomna till mina bonuslektioner om de vill arbeta extra eller ha stöd med matte. Eftersom schemat är ändrat är bonustiderna också flyttade men måndag 15-16 gäller fortfarande, sedan tisdag 14:50-15:30 och onsdag 14:40-15:20.

Mvh Kristina L

 

Matte vecka 45-46

Hej!

Nu har vi avslutat det första arbetsområdet geometri med ett prov och på måndag, den 6/11, återkopplar jag resultatet till eleverna – vi tittar på korrekta svar, svårighetsgrad i uppgifterna, hur jag har bedömt och sammanställt. Eleverna får sedan en sammanställning av sitt eget resultat som de förutom själva provet kan ta med hem och visa för er föräldrar. Om någon elev inte har nått ett godkänt resultat för arbetsområdet kontaktar jag er föräldrar så att vi kan lägga upp en plan för hur vi ska arbeta vidare.

Lektion två i vecka 45 startar vi arbetsområde 2, samband och förändring, med att titta på min planering – upplägg, innehåll och kunskapskrav och efter en repetition av det vi har arbetat med tidigare kör vi igång arbetet i nya boken 6A.

Måndag vecka 46 kommer vi att genomföra de nationella muntliga proven i matematik och under någon lektion i vecka 45 kommer jag att informera eleverna om hur det ska gå till.

Här är min planering för nya arbetsområdet:

Pedagogisk planering Samband och förändring åk 6

Mvh Kristina L

 

Sida 1 av 7

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén